Kétautós túra volt, elsőt a Fehérvízi parkolóban, másodikat Tátralomnicon, a felvonónál hagytuk. A túra nehézsége: közepesen nehéz, sőt inkább az mondanám: számunkra nehéz. Teljes hossz 15 km, 500 méter emelkedővel és 1.100 méter ereszkedővel. Tátralomnic
(szlovákul: Tatranská Lomnica) "magashegyi üdülőtelepülés" Szlovákiában. A helység Magastátra város része az Eperjesi kerület Poprádi
járásában. A
Lomnici-csúcs alatti üdülő valamikor csak kis pásztorfalucska
volt, ma már a Magas-Tátrának Ótátrafüreddel egyenrangú attrakciója, mintegy 1650
lakosa van. A tátralomnici sikló (kabinos felvonó) Tátralomnic és Kőpataki-tó között közlekedik, a Start állomáson keresztül.
Miután a régi Lomnici-csúcsra vezető
felvonó kapacitása már nem volt elegendő az évről évre egyre növekvő
számú turisták részére, új felvonót létesítettek, Tátralomnic -
Kőpataki-tó között. A Kőpataki-tó így az egyik leglátogatottabb turisztikai központ
lett Szlovákiában, 1.751 méter tengerszint feletti magasságban. Tátralomnictól a
Start állomásig egy négyszemélyes felvonó vezet, innen tovább a
Kőpataki-tóig (Skalnaté Pleso), modern 15 személyes felvonó.
A
Kő-pataki-tó (Skalnaté pleso) a Magas-Tátrában, a Kő-pataki-völgy alsó
részének morénái között, 1754 m tengerszint feletti magasságban
található. Területe 1,23 hektár, mélysége viszont alig 2 m. A Kő-Pataki-tó közelében, 1786 m tengerszint feletti magasságban található a csillagászati és meteorológiai obszervatórium is, mely 1943-ban épült. Idáig jöttünk felvonóval, a Tátra legmagasabban fekvő vendéglőjében ittunk egy kávét és gyorsan szétnéztünk a tó környékén.
A
Kő-pataki-tónak az 1937-ben elkezdett különböző megmentési munkálatok
ellenére a vízszintje nagyon változó, és sajnos úgy néz ki, hogy a tó megszűnőben van. Ehhez
bizonyára jelentősen hozzájárultak a környező építkezések. Az egyenként 2 eurót érő műanyag felvonókártyát leadtuk a kasszánál, és még egyszer lenéztünk a Tátralomnici felvonóállomásra.
Szelfizés és lelki felkészülés a Kő-pataki-tó fölötti obszervatóriumnál. Az igazság az, hogy itt még nem tudtuk, mi vár ránk. (Indulás után egy másik pihenőnél elhagyott bennünket egy magyar csoport. Felmentek a Nagy-Morgásra és visszafelé újból találkoztak velünk, mi akkor mentünk a legmeredekebb részen felfelé, persze eléggé kimerülten. Kitartás - mondták - érdemes felmenni, a csúcsról nagyon szép a kilátás. Erre mi azt feleltük, nem biztos hogy kimegyünk a csúcsra, hanem mellette leereszkedünk a Zöld-pataki völgybe s onnan a Biela Voda parkolóba. Megdöbbenve, kissé sajnálkozva néztek végig rajtunk: Hááát, az szép túra lesz!).
Körülbelül ilyen lehetett a kilátás a Nagy-Morgás csúcsról is, ez a fénykép kb 100 méterrel távolabb, a Morgás-hágó alatt készült. A Kőpataki-tótól
a Nagy-Morgásra vezető piros jelzésű ösvényt addig követtük, míg bevitt egy gödörbe. Itt balra elhagytuk, és a gödör füves, törmelékes
aljában, végül szelíd lejtőn északi irányban úttalanul jutunk fel a
Morgás-hágóra.
A
Morgás-hágó (sedlo pod Svištovkou) (2023 m) egy széles, füves nyereg a
Wéber-csúcs és a Nagy-Morgás között. Itt kezdtünk rájönni arra, hogy a
képen látható Zöld-tóhoz lemenni azért mégsem lesz annyira könnyű. Ennek ellenére akkor még elnézően mosolyogtunk amikor egy másik magyar csoportbeli hölgy dicsekedve mesélte társainak, hogy ő egyszer feljött a Zöld-tó felől és helyenként láncokon kellett kapaszkodnia. Szegény, ez itt félrebeszél...
A
Morgás-hágó természetes átkelési pont a Hunfalvi-gödör (D) és a
Zöld-tavi-völgy (É) között. Amióta a Kőpataki-tótól a Nagy-Morgáson át a
Zöld-tó katlanába átvezető, piros jelzésű Felső-turistaút (Magistrála)
ösvény megépült, nyáron ez szolgál átjáróul. A képen látható vidámság még mindig nem volt tettetett: optimista hangulatban indultunk lefelé a Zöld-tó irányába.
A
Morgás-hágó az északi oldalon több mint 400 m magas, meredek lejtővel
ereszkedik a Zöld-tavi-völgybe. Nem könnyű ereszkedő, annyit mondhatok. A
Zöld-tótól azonban még majdnem 8 kilométerre volt a másik autónk. (Amint említettem, az útvonalat eleve 2 autósra terveztük, egyiket a Fehérvízi parkolóban, másikat Tátralomnicon, a felvonó parkolójában hagytuk).
A
Morgás-hágó alatti lejtőn egy, a hágóból kiinduló tágas, sekély, legalul
meredeken letörő, szakadékszerű teknő húzódik le. Mellette egy kétoldalt
meredek sziklák által közrefogott, vad, keskeny szakadék nyúlik le a
völgyig. A lemenet kéthatmad része lépcsőzetes szerpentines ösvényen történik.
A teljesen elütő jellegű két szakadékot széles, meredek hát választja el egymástól. Ezen lavíroztunk óvatosan lefelé. Amikor azt hittük, hogy nemsokára lent vagyunk, akkor következett az út technikailag legnehezebb része, a láncokkal biztosított
vályú (!). Itt már nem nagyon nevettünk... De óvatosan, épségben lejöttünk, és ez volt a legfontosabb.
Néhány
perc után ösvényünk végre bekanyarodott a Zöld-tó völgyébe, innen már
jóformán vízszintben haladtunk tovább. A mély, jégvájta völgyben ráláttunk a
Zöld-tóra és a tavat körülvevő fenséges csúcsokra. A menedékháztól már
csak egy káposztaleves / bableves majd az autónktól csak egy esőverte 8
kilométeres bandukolás választott el. (Igaz, hogy a fáradtságtól és az esőköpenyektől "medvehangon bömbölő" dörgés néha a bandukolásunkat kocogássá változtatta.) Fáradtan, elázva értünk a Fehérvíz-parkolóba, de az élmény minden kellemetlenséget feledtetett velünk.
U.I. Sose kérdezz elázott szlovák turistát angolul arról, hogy vannak-e medvék a környéken. A bear és a beer könnyen összetéveszthető, a kérdezett gondolkodás nélkül rávágja majd, hogy yes. Pedig igazábol nagyon kicsi a valószínűsége, hogy rendszeresen frekventált, jelzett ösvényen medvével találkozzunk a Tátrában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése