2007. május 28., hétfő

Mononukleózis ???


A mai napot szívesen magamra vállaltam volna az egészet, úgy ahogy van. Hogy mindez csak velem történjen meg. Áron fiunk lassan egy hónapja meg van hűlve, vagy legalábbis mi így gondoltuk, a tünetek: előbb orrdugulás, aztán torokfájás, láz, stb. Tipikus hűlés (így gondoltuk mi). De hosszabb távon, ha nem múlik, mint kiderült, lehet más is. Ha egy hűlés egy gyereknél, serdülőnél (s miért is ne felnőttnél) nem múlik el egy-kettőre, akkor jobban oda KELL figyelni. Arra gondolva, hogy tizenhét évesen elmehet egyedül az orvoshoz, kb. egy hónappal ezelőtt el is küldtük egymagában ahhoz a háziorvosához, aki csecsemőkorától kezeli. Hát, Paracetamol, Aspirin, stb. ... a szokásos. A gyerek nem igazán lett jobban, sőt. Tehát: ha egy lehetőség van rá, az ember ne küldje a kiskorú gyerekét (akármilyen nagy legyen) egyedül orvoshoz, mert NEM VESZIK KOMOLYAN !!!

Szóval ma, hétfőn reggel, háromnapi lappangó láz után ki lettem nevezve elintézendő az Áron hűlését, mint végülis apa. Hát őszintén, eleve nam nagy hozzáállással indultam. De elmentünk. Az orvosnő programja nyolctól van, tehát lehetett választani:
1: Héttől odaállítani, s ott várni haptákban amíg megérkezik nyolcra a doktornő, vagy
2: Kilenc körül menni, mire lejár a sok koránkelő páciens, aki esetleg fél hétre ment a biztonság kedvéért.
Na hányra mentünk? Igen, kettes variáns. Öt perccel korábban értünk oda, mint a doamna doktor. A félhetes nyugdíjasok, amikor kilenc óra öt perckor besétált, azt mondták, szörumüna doamna doktor. Mi kijöttünk. Akkor úgy tűnt, hogy talán aznap nem is kerülünk sorra. Elmentünk a sürgősségi gyerekellátásra, a Mócok utjára, ahol (láss csodát) senki nem állt sorban, rögtön beinvitáltak, és minden várakozásomat felülmúlták úgy orvosi, mint emberi hozzáállásban. Hosszas kivizsgálás után (és miután személyesen átvitt minket ekográfiára is) közölte velem gyanúját egy fiatal UPU (?) orvosnő, amely szerint lehet, hogy Mononucleosis Infectiosa-val nézünk szembe.



Járványkórház ambulancia, bejárat. Kolozsvár, 2007


Megkérdezte, hogy akarunk-e a járványkórházba kivizsgálásra menni, mondtam, ha lehet inkább vizsgálák ki itt, hisz láttam, hogy műszerileg elég jól el vannak látva. Beleegyezett, rögtön vért vettek Árontól, (állítása szerint hat flakonnal :) -?-), majd receptet adott antibiotikumra, igazolást az iskolából való hiányzásra meg az ekográf eredményt. Harmadnapra lesznek kész az eredmények, addig pihenés, gyógyszer, menjek vissza. Apropó, a gyógyszer nem támogatott, elég drága, menjünk el a háziorvoshoz írja ki ingyenesre, hisz ő az egyetlen, aki ezt megteheti.

Na itt jön a kettes számú hiba: miután a fiam elmondja, hogy őt háziorvos ÚGYSEM VESZI FIGYELEMBE, megkérem, a lehető legfelnőttiesebb módon, hogy azért ennyit csak megtehet, menjen el egyedül, nekem ideje bemenni dolgozni... Megvan recept, diagnózis, stb., csak át kell írni. Nasztán.

Egy óra múlva felhívom, én már rég bent vagyok a cégnél, ő akkor ér haza, mi van fiam, semmi csak a doktornő elvette a receptet és nem akarta visszaadni mert nem hiszi hogy az a bajom, amit ott ír és azok a gyógyszerek túl erősek ... de adott trimiterét újabb kivizsgálásra a járványkórházba. Paff. A konfliktushelyzetek nem kimondottan a kedvenceim. Ha a háziorvos nem bízik a sürgősségi orvos diagnózisában, azért mért kell az én gyermekem kezelés nélkül maradjon? De megoldást nem tudok találni, a háziorvoshoz visszamenni nem igazán van időm és főleg idegem.
Ezt mind elmondom telefonon az anyjának amikor hív, erre ő felháborodik, majd ő elintézi, elmegy a háziorvoshoz, végül mégis telefonon egyeztetünk és felvisszük (felviszem) Áront a járványkórházba. Kivizsgálásra. A kivizsgálás: ránézés, amiből megállapítják, hogy be kell utalni igazi kivizsgálásra hozzájuk, de a beutaló papíron a diagnózis már megint Mononucleosis Infectiosa. Na paff. Ezt már hallottam a reggel, sőt már gyógyszerre is volt receptem, amit aztán elvett a háziorvos. Hát belátom, hogy én nem vagyok eléggé okos ehhez, de hogy bennük sem nőtt a bizalmam a mai nap során, az is biztos.


Járványkórház ambulancia, váróterem. Kolozsvár, 2007

Most Áron bent van a járványkórházban, reggelre várja az újabb vérvételeket, az egyetlen, aki ezért hibás az én vagyok, merthogy nem vagyok orvosprofesszor és nem vagyok szupermen, de ha hazajön segítek neki távirányitót szerkeszteni a számítógéphez (még ha nem is tudom, hogy kell) mert hát az apja vagyok.

Mindenesetre utánanéztem és ezt írja Dr. Székely Éva erről a betegségről itt: egy csókbetegség amire Áron pár nap múlva már kacagva fog visszagondolni:

MONONUCLEOSIS INFECTIOSA

A mononucleosis infectiosa leggyakrabban serdülőkorban előforduló akut megbetegedés, melynek jellemző tünetei a láz, a pharyngitis és a nyirokcsomó-megnagyobbodás. Hematológiailag az abszolút lymphocytosis, szerológiailag a heterofil antitestek megjelenése kíséri a tüneteket. Az Epstein-Barr vírus (EBV) a kórokozó csaknem minden esetben. A vírus csaknem minden szervet, szövetet érint, ezért az atípusos formák megjelenése nehezítheti a diagnózist. A monoucleosis infectiosának nincs specifikus terápiája, tüneti kezelést kell folytatni, és bár szövődmények előfordulhatnak, a betegség igen ritka kivételektől eltekintve spontán gyógyul. (Dr. Székely Éva Szent László Kórház.)

Nincsenek megjegyzések: