2018. július 22., vasárnap

Tátra V.1: Luková - Chopok alatti körút

Ötödik nyaralásunk a Tátrában! Négy évvel ezelőtt az Alacsony-Tátrában itt laktunk ketten M.-val: Apartmany Jasná 96. Akkor nagyon szerettük, közel volt az attrakciókhoz és a lakás tiszta, kényelmes kétszobás apartman volt. Sajnos 4 személynek szűkös lett volna, így amióta K.ék is jönnek, nem is kerestem rá erre a szálláshelyre. Idén tavasszal meglepődve láttam, hogy a booking-on még van 2 apartman ugyanazzal a névvel, Jasná 96/1 és 96/2. Rögtön le is foglaltam őket.

A három Jasná 96 ugyanabban az épületegyüttesben van, a Deménfalvi-völgy felső végében, a Biela Pút tó alatt, kb. 800 méterre a felvonóktól. Mindháromnak ugyanaz a Bohuslava nevű hölgy a tulajdonosa, aki meglepően jól beszél angolul, és Mr. Stodola a gondnoka, aki nagyon barátságos és beszédes ember, sajnos mindezt kizárólag szlovákul teszi. Booking-on foglaltam és legnagyobb örömömre saját weboldalukon, bankkártyával sikerült a kirótt előleget kifizetnem. Így elkerültem a banki átutalással járó bosszankodást és jutalékot. (Egy bolgár tengerparti foglaláshoz néhány évvel ezelőtt 50 eurónyi előleget kellett fizetnem és erre a banki jutalék 25 euro volt). Persze még jobban örültem volna ha egyáltalán nem kérnek előleget, dehát megértem őket is.

Három napot túráztunk idén (is) az Alacsony-Tátrában, s mivel ilyen úri helyen szálltunk meg, majdnem pontosan megismételtük a 4 évvel ezelőtti túráinkat. Első napon egy úgynevezett Chopok-alatti körtúrán voltunk. A Chopok-gerinc 2000 méter magasságban uralja a Deménvölgyet, így nehéz lenne figyelmen kívül hagyni amikor az ember túrázni indul. A Biela Pút-tó környékéről számtalan (sí)felvonó indul a Chopok irányába, mindegyik állomásnak neve van, nyáron általában csak egy működik: a Biela Pút - Jasná - Priehybá, az felvisz a Chopok-csúcs mellé.

A felvonók végállomásainak ismert GPS pozícióját kihasználva úgy állítottam össze a túratervet, hogy minél többet érintsünk belőlük, így eső esetén lett volna hová behúzódni. Ugyanis az előrejelzések egész napra esőt jövendöltek. A túra első szakasza az Otupné - Brhliska pálya vonalán, a kék vonal jelzésű ösvényen húzódott, első pihenőnk a Pod Orlou Skalou kereszteződésnél volt. Innen két lehetőségünk nyílt: tovább felfelé a kék vonalon Luková állomáshoz, vagy jobbra a piros vonalon a Brhliska állomást érintve le a Try Vody kereszteződéshez, onnan pedig vissza Biela Púthoz.

Rövid tanácskozás után a Luková felé vettük utunkat, pedig nagyon meredeknek tűnt az emelkedő és messzinek a cél. Végülis törpefenyők között vezető szerpentineken vitt az út, nem volt nagyon meredek, viszont eléggé kifárasztott így is. A Luková állomásnál meguzsonnáztunk és elindultunk a Rovná Hola állomás irányába, ezúttal a piros vonal jelzésen. A Rovná Holánál K. már felült volna a (véletlenül éppen működő) felvonóra, de lebeszéltem, mivel annak nem Biela Pút, hanem Záhradky a végállomása.

Végül mégis elkapott az eső, szerencsére nem lett vihar belőle, csak egy félórás, kiadós hegyi eső. Rovná Holától esőben sétáltunk le Jasná állomásig (K. legszívesebben erre is felült volna), onnan már a Biela Pút alig 1 kilométernyi séta volt, amíg leértünk, az eső is elállt. A túra teljes hossza Garmin szerint 10 kilométer volt, szintkülönbség 750 m, ↘ 750 m. Következtetés: Közepes nehézségű, félnapos túra meglehetősen nagy szintkülönbséggel, melynek útvonala Luková környékén egy rövid részen az erdőhatár fölé emelkedik. A túra a Chopok-csúcs alatti felvonóállomásokat érinti. Túrázás után rövid pihenővel még lehet aznapra programot szervezni. (Mi esetünkben ez Sequence társasjáték volt).