2018. július 23., hétfő

Tátra V.2: Séta a deménvölgyi Ostredok-gerincen

Mivel előző nap úgymond közepes nehézségű túrán jártunk, mára már csak könnyebb kirándulást kértek a résztvevők. Így esett a választásom egy fél-túrára, vagyis a Biela Pút parkolótól végig az Ostredok-gerincen, a szimbolikus temető mellett és leereszkedés a Szabadság-barlanghoz a főútra. M.-val négy évvel ezelőtt vissza is jöttünk a Hátsó-patak (Zadná Voda) völgyén a Verbici-tóhoz, majd onnan haza a Jasná 96-ba, de akkor ő nagyon elfáradt és hevesen tiltakozott amikor felvetettem hogy idén is úgy menjünk.

Végül úgy döntöttünk hogy "kétautós" kirándulás lesz, vagyis K.-val mindkét autóval lementünk a Szabadság-barlanghoz, egyiket otthagytuk, másikkal mindketten visszajöttünk és négyen elindultunk gyalog a Biela Pút parkolóhoz. Onnan mentunk fel, a sárga vonal jelzésen a Szent Hubertusz kegyhelye mellett a második világháborús partizánharcok emlékművéhez, ott tartottuk első rövid pihenőnket. Tavaly az emlékmű és a Hubertusz-kegyhely között egy kilátó is volt, ezt valamilyen okból kifolyólag lebontották.

Az Alacsony-Tátra egyetlen szimbolikus temetője itt található, az Ostredok-gerincen, 2008-ban lett felújítva. A temető melletti kápolna falán és a kis szimbolikus temetőben rengeteg emléktábla áll a Tátrában balesetben elhunyt hegymászók, turisták emlékére. Szomorú de ugyanakkor elgondolkoztató hely ez, az emberi erő határait jelképezi a természet hatalmasságával szemben. A természet kegyetlen tanító, és csak két osztályzatot ismer. Az egyik az élet, a másik a halál. (Fekete István).

A szimbolikus temetőnél tartott pihenő után tovább folytattuk utunkat a sárga jelzés mentén, a gerinc végén, a hegy legmagasabb pontja alatt egy nagyon szép kilátónál tartottunk újabb szünetet. Innen komoly, helyenként meredek ereszkedővel értünk le a Demén-völgybe, innen már csak párszáz méterre volt a Hátsópatak-völgyben reggel leparkolt autónk. A túra jellemzői: könnyű, félnapos túra helyenként szép kilátással, végén elég meredek ereszkedővel. Teljes hossz 6.5 km, szintkülönbség ↗ 450 m ↘ 450 m.