2018. július 1., vasárnap

Dömös: Vadálló-kövek - Prédikálószék körút

Mivel idén a tengerparti nyaralás különböző okok miatt elmaradt, ragaszkodtam hozzá, hogy valamilyen fürdőhelyre mégis elmenjünk. Így esett választásunk Bükkfürdőre, de M. szerint 8 nap túl sok fürdőzni, elunjuk az életünket. Hát akkor útközben megháltunk két éjszakát Dömösön, a minden tekintetben nagyszerű Dunazug Apartmanházban és vasárnap gyönyörű tájakon túráztunk a Visegrádi-hegységben, a Dunakanyar fölött.

A túránk célja, a Prédikálószék és a Vadálló-kövek a Duna-Ipoly Nemzeti Park fokozottan védett része. Dömösről kb. 3 óra alatt értünk fel a Prédikálószékre, itt állítólag Magyarország egyik legszebb kilátása tárult szemünk elé. Útközben megcsodáltuk a Vadálló-kövek sziklabirodalmát, melyhez hasonlót (ugyancsak állítólag) sehol máshol nem lehet látni. De tényleg különleges hely volt, olyannyira hogy M. kicsit rosszul is lett a szikláktól.

A Vadálló-kövek tulajdonképpen Dömös területén találhatóak, s mivel Dömösön szálltunk meg, nem volt szükség autózásra. A faluközpontból a Királykúti úton indultunk, majd a Szőke-forrás-völgyén a sárga jelzésű turistaút vitt ki a Szentfa-kápolnáig. Innen a piros háromszög jelölés vezet a sziklákhoz, ahonnan tovább haladtunk felfelé a Prédikálószék irányába. A Vadálló-kövek anyaga vulkanikus eredetű andezit. A különleges alakú formációk mintegy 12 millió évvel ezelőtti vulkanikus működés eredményeként jöttek létre.

A Prédikálószék-csúcsra érve (639 m), a mai Magyarország egyik legszebb panorámája tárult elénk a Dunakanyarral, a Börzsöny látványával, Nagymarossal és Visegráddal valamint a távolabbi Vác fölé magasuló Naszály képével. Utólag tudtuk meg, hogy a Dunakanyar kultúrtáj szerepel a világörökségi jelöltlistán. Valószínűleg a visegrádi középkori királyi központtal és az esztergomi középkori vár helyszíneivel együtt lesz majd valamikor a világörökség része. Azt is megtudtuk még, hogy a Dunakanyar védőszentje Szent Hedvig, lengyel királynő.

A hegytetőn felállított kereszt és a szikla közelében pihenésre és piknikezésre alkalmas padok és asztalok állnak a kirándulók rendelkezésére, kipróbáltuk, nagyon jól meg lehet enni rajtuk az otthonról hozott szendvicset. 2016-ban 12 méter magas kilátó épült, melynek átadására október 22-én került sor. A kilátóban 2017 májusa óta látogatottság-számláló működik; ez alapján a 2017. novemberig tartó fél évben majdnem 20.000-en mentek fel a kilátóba, ezen belül közel 8.000-en szombati, több mint 6.000-en pedig vasárnapi napokon.

A Prédikálószék után a piros háromszög jelzésen folytattuk utunkat körülbelül 2 kilométeren, a Visegrádról balról feljövő piros kereszttel való találkozásig, innen mindkét jelzés a Varga-lószhoz vezet. A Varga-lósz kereszeződésnél jobbra tértünk tovább a piros háromszög jelzésen a Király-kúthoz, majd onnan a Kolacskovszky-forrás mellett vissza Dömösre. Az út teljes hossza Garmin szerint 17 km volt, szintkülönbség +- 450. A szuper szállás, a barátságos vidék, a gyönyörű látvány és a jól követhető jelzések miatt szívből ajánlom mindenkinek ezt a túrát. Többnapos dömösi tartózkodás esetén még a Rám-szakadékot és a Dobogókő vidékét érdemes meglátogatni.