2010. május 21., péntek

Osztálykirándulás 1: Remetei kolostor


M. tanárnői és osztályfőnöki minőségében osztálykirándulást szervezett egy másik kolleganőjével együtt a Zerge-havasokba két párhuzamos kilencedik osztálynak. Mivel úgy gondolta, hogy neki a szervezés, rendfenntartás könnyebben megy ha én, mint férfi is ott vagyok, hát elvitt engem is. Én mégis csak morálisan támogathattam őket a fentemlített aktivitásokban, mert ha rám bízták volna a rendfenntartást, kő-kövön és fiú-lányon nem marad, esetleg néhányszor fülcibálás és (egy-két pofon nyomán) fogkiütés esete is fennállhatott volna. Hiába, én már csak Makarenko idején nevelkedett tanárok munkájának agyonpofozott eredménye vagyok, nem tehetek róla. Szóval csupán jelenlétemmel segítettem (vagy rontottam) a helyzeten, de a lényeg, hogy ott voltam és nagyon jól éreztem magam.



Első megállónk a Retyezát Nemzeti Park felé vezető úton a Remetei kolostornál volt. Turisztikai szempontból fantasztikus a hely, azonban történelmi-vallási szempontból, mint székely származású kálvinista csupán az itt is jártam kategóriába sorolnám. A Monostor-völgyben lévő remetei kolostornak ugyanis két hibája van: Erdély egyik igen régi ortodox román fellegvára. Úgy tűnik 1377-ben már állt a templom, hiszen ez az évszám megjelenik az egyik falfestményen. A kicsiny templomnak viharos múltja van, ha nem éppen ágyúlövedék, akkor tűz, és ha nem tűz, akkor a víz ostromolta falait. 1926-1930 között a patak okozta árvizek miatt 4 éven át iszap és kőhordalék állt a templomban. Ezt még tovább tetőzte a talajvíz állandó magas színtje is. Ezeknek köszönhetően 1.50-1.60 m magasságig megsemmisültek a falfestmények. Sajnáltam is őket nagyon.




Nicolae Iorga szerint a Remetei kolostor régi ortodox templomát a XV. században építették. Újabban egyes kutatók a régi freskók restaurálása közben, több régi réteget is feltárva, az egyiken egy XIV. század végi dátumot azonosítottak. A kolostor eldugott, távoli helyének köszönheti szerencsés megmaradását. Sikeresen átvészelte az 1762-es osztrák templomrombolást, amikor állítólag császári parancsra több tucat ortodox templomot és kolostort romboltak le, mivel a hívek nem akartak átállni a görög katolikus vallásra. A kolostor régi templomának freskókészítését Mátyás király is adománnyal támogatta. (Nasztán. Sok pénze lehetett, hogy ilyesmire is futotta.) Belső díszítései az évszázadok folyamán többször is megsérültek, ezért újrafestették azokat. A kolostor régi iskolájában néhány évtizede a kolostor középkori kegytárgyaiból, ikonokból és szentírásokból múzeumot rendeztek be. Egy kedves apáca végig is vezetett rajta, nem győzvén ecsetelni a kolostor szerepét a románság megmaradásában ezen a vidéken. Sajnos ezt tudtuk már azelőtt is.
.
.

1785-től 1940-ig egyszerű templomként működött, majd 1940-től ismét szerzetesi kolostor lett. 1955-től női szerzetesek vették át a kolostort, amely az elmúlt évtizedekben folyamatosan gazdasági épületekkel, műhelyekkel és lakóépületekkel bővült. A műhelyekben az ügyes kezű apácák nagyon szép kézzel szőtt szőnyegeket és különféle népművészeti kézimunkákat készítenek, amelyekből az elég nagy számú turista látogató szívesen vásárol. 1964-ben a régi templomot újból restaurálták, majd 1982-87 között felépült az új, jóval nagyobb templom. A remetei ortodox kolostor az utóbbi években Fehér megye egyik leglátogatottabb idegenforgalmi látványossága lett, amely a turistaház bekebelezésével alkalmas vendégfogadásra is. (forrás: geocaching.hu)




Nincsenek megjegyzések: