2010. május 8., szombat

Ládaellenőrzés biciklivel


Mostanában olyan ritkán biciklizem, hogy maga a tény, hogy előveszem a drótszamarat, megér egy blogbejegyzést. Pedig már Leonardo da Vinci, az itáliai polihisztor is kacérkodott a gondolattal. Állítólag kéziratai között is szerepelt egy, a kerékpárra erősen hasonlító szerkezet. Lánc, golyóscsapágy, háromsebességes váltó, csak aztán nem folytatta, mert eszébe jutott a helikopter. Meg a TomHanks-kód. Ezeken kellett pedálozni inkább. Igenám, de az első működő kerékpár, Carl von Drais báró futógépe lassan 200 éve elkészült. Azóta az emberek egyre fejlesztik, javítják ezt a nagyszerű találmányt, mégis ő a járművek Csipkerózsikája mind e mai napig. Érthető, hiszen nem fogyaszt benzint, akkor meg mi a franc szüksége volna rá a Világgazdaságnak. Pedig jelenleg nem ismeretes a szárazföldi közlekedésben még egy olyan gazdaságos, környezetkímélő, egészséges közlekedési eszköz mint a kerékpár... Szóval most már nem is a kerékpárral van a baj, mert az szinte mindenkinek van már, hanem azzal, hogy mikor és főleg hol használjuk.


Mifelénk ugyanis egyáltalán nem fektetnek hangsúlyt erre a témára. Pedig körülnézve Európában, csak Salzburg tartományt több mint 2000 kilométernyi jelzett kerékpárút hálózza be. Haszprus blogja szerint Hollandiában például a kerékpározás biztonságos, egyrészt mert van rendes bicikliút-hálózat, lehet tudni, hogy akárhová mész, nem kell kétsávosnál nagyobb utat lámpa nélkül keresztezned. Hollandiában 6000 km kerékpárút van, a leghosszabb pedig 230 km (Elfstedenroute). Másrészt mert az autós nem fog fellökni, ugyanis betartja a szabályokat. Egy átlag holland nem tudja elképzelni, hogy egy szabályt megszegjen, és felháborodik, ha más megteszi. Hiába ül a buszon a legelső ülésen, és hiába nem száll fel senki elöl, akkor is a hátsó ajtónál száll le, mert az van kiírva. És persze kiszámíthatóan közlekedik: nem parkol tilosban vagy kerékpárúton, nem megy át a piroson, nem megy gyorsabban a megengedettnél. (Viszont ha mégis megtenné, nem csak szégyenében süllyedne el, de rommá is büntetik.) Hozzájön még, hogy autós-biciklis baleset esetén 99%, hogy az autóst büntetik meg.



Kolozsvár környékén aki biztonságban szeretne biciklizni, a fenti képen látható 'út'-hoz hasonlókat választhat. Erre jöttem vissza, miután a szamosfalvi geoládámat leellenőriztem és a Györgyfalvi negyedbe szerettem volna eljutni. Hát fájdalmas volt, annyit mondhatok. Többet caplattam a sárban a bringát emelgetve-tolva, mint amennyit bicikliztem. Szóval nehéz időket élünk mindannyian, gyalogosok, biciklisek, miniszterek. Jut eszembe. Egy parasz bácsi felmegy a fővárosba biciklivel. Nézelődik, majd a biciklijét Parlament előtti oszlophoz támasztja. Odamegy hozzá egy rendőr és azt mondja: - Nem hagyhatja itt azt a kerékpárt, erre járnak el a képviselők! - Annyi baj legyen! Most akartam odaláncolni!