2008. március 15., szombat

Olympia, az átverés


Évek óta nem voltam, ma viszont újból kimentem a kolozsvári ószerre "vadászni". Hát, szomorúan tapasztaltam hogy nemigazán lehet már potom áron működőképes, hagyományos kamerákat vásárolni. Úgy látom, egyre többen kapnak kedvet az ilyenfajta gyűjtéshez, amint azt az interneten is látni lehet, nem beszélve a lomográfusokról, akik nemcsak gyűjtik, de használják is őket. Tehát semmi érdekeset nem láttam egy Ljubityel 2-esen kívül, amiért 20 eurót kértek (nagyon sok). Hogy mégse térjek üres kézzel haza, vettem egy korszakalkotó fényképezőgépet 3 euróért. Azért van óriási történelmi jelentősége ennek az Olympia nevű gépnek, mert ez az első olyan fényképezőgép amit nem is fényképezésre gyártottak. Hanem átverésre. Ha az elektronikában tizenöt éve gyártják a Powasonic és Sunny "márkájú" kínai kalózgépeket, a filmes fényképezésben csak mostanában jelent meg az első (nagyon messziről és nagyon felületesen nézve) profinak tűnő gép.

Általában cigányok árulják dugva, utcasarkokon, olyan balfácánoknak, akik szeretnek olcsón vásárolni, ezért az 250 eurós kiindulási árból saját magukat alullicitálják és végül meg lehet venni 30-35 euróért. Mondanom sem kell, hogy annyit sem ér. Tehát ezt a gépet valami szerencsétlen flótás jó drágán megvette egy roma csávótól, használni nem lehetett, aztán lomtalanításkor kitette az utcára és egy másik roma hazahozta és eladta nekem. Ugyanis azt nem mondtam még, hogy a kolozsvári ószer (ócskapiac) most nyugat-Európa szemétdombja. Minden, amit Róma, Madrid, esetleg Bécs polgárai lomtalanításkor a házuk elé kiraknak, a román ócskapiacokon és kirakodóvásárokon kerül eladásra. A szemét nem vész el, csak átalakul. (Lavoisier-Andersen anyagmegmaradási törvénye).

Nem szokásom tanácsot adni, de ha valaki mégis kiváncsi a véleményemre: Az Olympia NEM ÉR PÉNZT. Gyűjtőknek elrettentő példának vagy nagyszülőknek ovódásgyerek-ajándéknak vízipisztoly helyett esetleg, szőkéknek mindenképp ajánlom. A gép karakterisztikáiról nem is lehet szólni semmit, ha van is rajta feltüntetve egy és más, biztos hogy csak humbug. Ja és még táska is járt a 3 eurós Olympiámhoz, amire kimondottan büszke vagyok: alig várom hogy kiránduljunk, abban fogom vinni az uzsonnámat :).


Nincsenek megjegyzések: