Nagyenyed központjában, a várfal mellett sikerült megállni a busszal, nem semmi egy ekkora kocsinak helyet kapni. Nagyenyed helyén állítólag már a kelták idejében is település állt. A rómaiak alatt a település neve Brucla volt, felette az Őrhegyen castrummal. A település a honfoglalás után királyi birtok, mely már akkor falakkal volt erősítve. A tatárjárás után a XIII. században az elpusztított települést a szászok alapították újra (Strassburg am Mieresch). Okleveles említése 1239-ből való. Első templomát a várban a szászok 1333-35 között építették Szt. Egyed tiszteletére - innen ered Enyed neve is - ma a helyén az 1866-ban épített torony nélküli kis evangélikus templom áll. A város közepén álló, a képen is látható Árpád-kori várat a XIV-XV. században bővítették és építették át. Nyolc bástyát emeltek, melyeket egy-egy helybeli céh fegyveresei őriztek. A falakat annak idején sánc és vizesárok vette körül.
A jobb sorsra érdemes városnak, amint azt a wikipédiából megtudhatjuk, nagyon mozgalmas történelme volt. A vár első ismert ostromára 1437-ben került sor, amikor a fellázadt parasztok Budai Nagy Antal vezetésével elfoglalták, majd a nemesség támadása után rövid idővel feladták. A várat 1600. szeptember 17.-én Mihály vajda a miriszlói csatavesztése előtti napon felégette. A város legválságosabb napjait valószínűleg a Basta-korszakban élte, amikor egykori feljegyzések szerint 1603-ban piacán őrölt fakéregből sütött cipó mellett emberhúst is árultak. 1658-ban a tatárok rabolták ki, 1662-ben Apafi Mihály rendeletére ide helyezték át Gyulafehérvárról a leégett főiskolát és kollégiumot. II. Rákóczi Ferenc szabadságharca idején, 1704-ben a labancok is elfoglalták és kirabolták a várost. Az 1848-49-es szabadságharc alatt Axente Sever és Avram Iancu vezetésével román szabadcsapatok gyilkolták le a védtelen lakosságot és gyújtották fel a várost. A mintegy 700 áldozat tömegsírját - a várkaputól jobbra - emléktábla jelöli.
A nagyenyedi kollégium történetében két különűlló korszak határolható el. Az első korszak, érdekes módon nem Nagyenyeden történt, hanem Gyulafehérváron, ráadásul Kolozsváron kezdődött. 1622-ben ugyanis a kolozsvári országgyűlés elfogadta az Academicum Collegium seu Gymnasium Illustre alapítását Gyulafehérváron. 1629-ben az Akadémia három fakultással működött: teológia, filozófia, filológia, ugyanakkor a fejedelem birtokadománnyal biztosította a kollégium anyagi alapját. 1653-ban a kollégium egykori diákja, Apáczai Csere János megkezdte tanári tevékenységét a kollégiumban, három évig tanított itt, majd Kolozsvárra költözött feleségével, Alettával együtt, itt halt meg 34 évesen tüdőbajban. 1658-ban a török–tatár hadak feldúlták a gyulafehérvári fejedelmi székhelyet és a kollégiumot, aminek következtében a diákok Kolozsvárra menekültek.
A második, nagyenyedi korszak 1662 októberében I. Apafi Mihály rendelete alapján kezdődött, amikor a gyulafehérvári Akadémiát Nagyenyedre helyezték át. Negyven évre rá, 1704 március 16-án újra elpusztult a kollégium, ezúttal Enyeddel együtt. 'A kuruc-labanc világ legszebb divatjában vala; ma a kuruc, holnap a labanc osztott törvényeket Enyednek; mikor az egyik kiment az egyik városvégén, a másik bejött a másikon.'(Jókai Mór: A nagyenyedi két fűzfa). 1711-ben Pápai Páriz Ferenc rektor kérésére az angol király elfogadta a kollégium megsegítésére történő pénzbeli gyűjtést, aztán 1720 és 1743 között az angol pénzből újra felépült a kollégium. 1759-ben Bethlen Kata értékes könyvtára Bod Péter tanácsára a kollégiumba került. 1799–1815 között Kőrösi Csoma Sándor a kollégium diákja volt. 1849 január 9-én Nagyenyed és a kollégium pusztulását ezúttal a most Kolozsvár egyik díszterén szobrozó Avram Iancu tette lehetővé.
Újra újraindították a kollégiumot, majd 1858-ban Enyedre helyezték át a korábban Kolozsváron beindított tanítóképzőt. Tíz évre rá, 1869-ben indult el a hanyatlás kezdete, amikor a jogi fakultást Kolozsvárra költöztették, majd 1895-ben a teológia fakultást is oda telepítették át. A kollégium ezzel elvesztette akadémiai jellegét. Ezután református főgimnáziumként és tanítóképzőként működött. 1920-ban román állami és református egyházi közigazgatás alatt működött, 21-ben a földreform kisajátította birtokainak nagy részét. Megkezdődött a fennmaradásért való küzdelem. 1935-ben Csombordon, Báró Kemény Árpád birtokán, megépült a kollégium gazdasági iskolája. 1948-ban kormányhatározat alapján a kollégium ingó- és ingatlan vagyonát államosították. Egyházi református jellegét megszüntették. Az ismert szörnyű évek következtek itt is. 1972 októberében szigorúan ellenőrzött keretek között megünnepelték a kollégium fennállásának 350. évfordulóját. Ünnepi beszédet mondott Sütő András, a kollégium egykori diákja. 1982-ben a kollégiumba kötelezően bevezették a román tannyelvű oktatást. 1990-ben a kollégium újból magyar tannyelvű intézetté vált. Beindult a tanító- és óvónőképző. 1999-ben visszakapta akadémiai jellegét is: beindult a Babeş–Bolyai Tudományegyetemhez tartozó Tanítóképző Főiskola. (A kollégium honlapján található kronológia nyomán).
A nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium mai épülete 1862-ben klasszicista stílusban épült. A belső udvarban Bethlen Gábor és Apafi Mihály mellszobra emlékeztet az alapítókra. A régi épület falán a kollégium egykori tanárainak - többek között Apáczai Csere Jánosnak, Pápai Páriz Ferencnek, Áprily Lajosnak – és híres diákjainak, Bethlen Miklósnak, Kőrösi Csoma Sándornak, Kemény Zsigmondnak, Barabás Miklósnak, Bolyai Farkasnak emléktáblája áll.
A kollégium épületében (nem tudom, hogy annak keretein belül vagy sem) működik a Természetrajzi Múzeum. Megalapítójának és megszervezőjének Benkő Ferencet (1745–1816), a kollégium természetrajztanárát tekintik. Ő volt az első magyar ásványtani munka szerzője, tanulmányait a nagyenyedi kollégiumban, majd református lelkészként a jénai és göttingeni egyetemen folytatta. Hazatérte után rövidesen meghívták nagyenyedi Alma Materébe a természetrajz, földrajz és német nyelv tanárának, itt hozta létre a gazdag ásvány- és földtani gyűjteménnyel induló természetrajzi múzeumot. Az 1796-os megnyitáskor feltehetően ez volt az első nyilvános múzeum Magyarországon. Sajnos, a Raritatum et Rerum Naturalium Museum, (Ritkaságoknak és Természeti Dolgoknak Múzeuma) anyagának nagy része az 1849-es genocídium alatt elpusztult.
Elekes Károly természettudósnak, Fogarasi Albert egyiptológusnak és Herepei Károly régésznek köszönhetően a dúlás után sikerült újra lábra állítani a múzeumot. Mindhárman lelkes tanárai voltak a nagyenyedi kollégiumnak. Az ő tanítványuk volt Fenichel Sámuel, akinek Új Guineából küldött ornitológiai-entomológiai anyaga most is a múzeum egyik fő látványossága. Fenichel Sámuel bukaresti munkája során megismerkedett Albert Grübauer ornitológussal, aki éppen Romániában kutatott akkoriban: a müncheni tudós felajánlotta neki, hogy induljanak közös kutatóútra Új Guineába. Fenichelt nem kellett győzködni, hamar kötélnek állt. Az Új Guinea-expedició ígéretes kezdetek után kudarcba fulladt, ugyanis Grübauer – aki pénzelte a kutatásokat -, megbetegedett és hazautazott. Fenichelt akkor már fogva tartotta a szigetvilág varázsa. Felébredt benne az etnográfus is: több mint tízezer tárgyat gyűjtött össze, és az ott töltött 14 hónap alatt szoros kapcsolatot alakított ki pápuákkal. Örömmel küldött egzotikus tárgyaiból szülővárosába, Nagyenyedre is. Főleg a képen látható Fenichel-lepkegyűjtemény és a paradicsommadár vonzza ide a téma iránt érdeklődőket. Fenichel 25 évesen a pápuák földjén halt meg. (Fenichelről Szabó Csaba újságcikke nyomán).
A múzeumot ma, alapítása után 211 évvel 1 lej belépődíj ellenében bárki meglátogathatja. A kollégium négy termében több mint 35.000 tárgy van kiállítva. A látogatási sorrend követi az anyag mozgását a természetben, az első teremben kőzetek, továbbmenve növényi, állati sőt emberi maradványok láthatók. A kőzetgyűjteményben található annak a meteoritnak a Mócson talált maradványa is, amely 1882-ben az Erdélyi-fennsíkon csapódott be.
Megpróbálom összefoglalni: Nagyenyed sorsa híven tükrözi Erdély sorsát a maga tündökléseivel és bukásaival. Adja a Jóisten, hogy mihamarabb újra tündököljön mindkettő. Bár rövid volt, nagyenyedi látogatásunk során sok érdekes dolgot láttam, jó lenne egyszer visszatérni és legalább egy egésznapos látogatást tenni a hányatott sorsú kétfűzfás marosmenti városban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése