2010. augusztus 11., szerda

Nagy-Bihar csúcs

Most ezt nem azért mondom, de ez volt életem egyik legszebb kirándulóélménye... Napok óta Felsőőrön nyaraltunk, mindennap találtunk magunknak egy helyet, ahová tátott szájjal és lógó nyelvvel kiruccantunk, de azért a Nagy-Bihar csúcs volt a csúcs. M. azóta is szid miatta, hát nem volt egy könnyű túra, az biztos.

Előszöris Felsőőrön senkit nem találtunk, aki útbaigazíthatott volna merre van a Nagy-Bihar csúcs, sőt, még románul sem ismerték a Vf. Cucurbata Mare elnevezését. Aztán szerencsénkre benézett a panzióba házigazdánknak, Vladimirnak egy barátja, aki kapiskálta körülbelül, hogy miről lenne szó: azt mondta, hogy a hely, amit keresünk valószínűleg a relé (releu) lesz. Ez alatt a gyűjtőnév alatt emlegetik Romániában az összes televízió- és rádióerősítő illetve továbbító állomást.

Hát igen, a fenti képen látható tévétorony nem más, mint a relé, és minden környékbeli becsületes paraszt ezen a néven ismeri a Nagy-Bihar csúcsot. Szóval hiába is érdeklődtünk volna más nevek iránt (Vf. Biharia, Vf. Bihor, Cucurbata, Curcubata, stb.), senki nem tudott volna útbaigazítani. De a releu-hoz mindenki tudta, merre kell menni...

A Nagy-Bihar (románul: Cucurbata Mare) a maga 1849 méterével a legmagasabb hegycsúcs az Erdélyi Szigethegységben. De nem ez volt a mozgatórugója annak az elhatározásnak, hogy ezt a hegycsúcsot meg kell másznunk, sokkal inkább az, hogy valaki a tévéadó mellé egy geoládát rejtett el. Az autót a szemközti oldalon hagytuk, onnan kb. 6 kilométernyi gyaloglás után értük el a csúcsot. Addig minden szép és jó volt, a fáradságot leszámítva.

A csúcson viszont, a tévétorony mellett egy több szintes, elhagyottnak tűnő, lerobbant betonépületet találtunk, körülötte pedig szerteszét rengeteg szemét. Igazán kár érte, ugyanis a hely az Erdélyi Szigethegység legszebb pontja is lehetne. A szél is eléggé felélénkült, úgyhogy csak néhány fotó erejéig időztünk a csúcson, aztán indultunk is vissza az autóhoz. Elmondanám még a multikulturalizmus jegyében, hogy útközben gombaszedő cigányokkal, teheneket legeltető román asszonyokkal és bámészkodó cseh meg lengyel turistákkal találkoztunk.

Visszafelé ugyanarra jöttünk, amerre felfelé mentünk, csak sokkal könnyebben :). M. a képen is látható tanya kutyáinak barátságára ráérezve bevágódott az fenyőfák közé, és itt találta minden idők legszebb és legfrissebb néhány hiribegombáját. Vigyázat: ivóvíz csak a völgyekben található, illetve a fent látható tanyán. Mindenféle időjárásra fel kell készülni, perceken belül változhat az idő. Esőkabátot, meleg ruhát, sapkát vigyen magával mindenki, aki a Hegyre indul. Vihar esetén pedig a gerinc különösen veszélyes lehet.