2009. január 14., szerda

Paulo Coelho: Tizenegy perc



Nehogy valaki azt higgye, hogy én csak Coelho-t olvasok. Sőt. Most karácsonyra megkaptam a Veronika meg akar halni-t, azt még elolvasom, ha az sem tetszik, jöhet Jókai és Rejtő Jenő vissza. Mert a Tizenegy perc nekem nem tetszett. Nem azért, mert Coelho rosszul írta meg az átlagban tizenegy percig tartó szeretkezés apoteózisát, sőt. Inkább azért, mert a regényben leírt világ sosem volt az én világom. A prostitúció sosem tartozott semmiféle érdeklődési körömbe, még kiváncsiságból sem foglalkoztam magával a fogalommal sem. Viszont elfogadtam annak, ami. Ugyanúgy vagyok magával az aktussal is. Tudomásul veszem, hogy mindenki másképp csinálja, de én magam sosem beszélek róla. Ha valaki társaságban például mégis szóvá teszi, én teszem magam, hogy nem hallottam semmit. Valószínűleg el kell érni egy bizonyos érettségi szintet ahhoz, hogy az ember felszabadultan beszélhessen a szexről. Valószínűleg el kell érni egy bizonyos érettségi szintet ahhoz, hogy az ember felszabadultan olvashasson a szexről. Én magam tizenhat évvel fiatalabb vagyok Coelhonál, tehát a remény hal meg utoljára.



Paulo Coelho a Tizenegy percben egy fiatal brazil lány életét meséli el. Maria egy gyerekkori csalódás után úgy érzi, soha életében nem fogja megtalálni az igaz szerelmet. Egy váratlan találkozás révén eljut álmai városába, Genfbe, ahol mesés gazdagságot és hírnevet remélve kezd táncosnőként dolgozni. Hamar ráeszmél, hogy a hírnevet nem adják ingyen, és nemsokára az utcán találja magát, ahol prostituáltként kell megélnie. Az igaz érzelmekről rég letett ugyan, de a szexualitás új és új utakra csábítja mindaddig, amíg egy fiatal festő fel nem lobbantja benne a szerelem tüzét. Választás elé kényszerül: vagy végleg feloldódik a testiségben, vagy megtalálja saját „belső fényét”, és a szent szerelemben keresi meg a szex helyét. Coelho újabb világsikerű művében a szerelem szentségéről és a benne rejlő szexualitásról ír, tabuk nélkül, szenvedéllyel, a tőle megszokott spirituális emelkedettséggel. (http://www.coelho.hu).



"Ha most el kéne mesélni valakinek az életemet, megtehetném úgy is, hogy független, bátor és boldog nőnek gondoljon. De ez nincs így, mert megtiltottam magamnak, hogy kimondjam azt a szót, ami fontosabb, mint a tizenegy perc: szerelem. Egész életemben úgy gondoltam, hogy a szerelem egyfajta önkéntes rabszolgaság. Ez a hazugság: csak akkor van szabadság, amikor szerelem is van. Aki teljesen át tudja adni magát az érzésnek, aki szabadnak érzi magát, az szeret igazán. És aki szeret, szabadnak érzi magát. Ezért hiába minden élmény, tapasztalat, felfedezés, amit átélhetek - az egész nem ér semmit. Remélem, hogy ez az időszak hamarosan véget ér, és újra elkezdhetem keresni önmagam - egy férfi tükrében, aki megért, és nem okoz fájdalmat. De micsoda ostobaságokat fecsegek? Hiszen a szerelemben senki sem bánthatja a másikat. Mindannyian felelősek vagyunk azért, amit érzünk, és soha nem hibáztathatjuk a másikat emiatt." (Paulo Coelho: Tizenegy perc)




Végül aztán mi, olvasók rájövünk arra, hogy ez a regény nem is annyira a szexről szól, mint a szerelemről. Maria Genfben is az igaz szerelmet keresi, bár ő nem is tud erről. Azzal, hogy a testét bérbe adja, belép egy olyan világba, ami szexuális ébredéshez, majdnem önromboláshoz vezet. Szexuális tapasztalatai során már szinte feladja a reményt, hogy megtalálja az igaz szerelmet, amikor találkozik egy fiatal festővel, akibe beleszeret. A hosszas tervezgetések, pénzkuporgatások és hazakészülődés után döntenie kell. A szex rengeteg formájával találkozik, az egyszerű érzelemmentes aktustól kezdve a szado-mazochizmusig. Az aktusok közben kliensei életén, a körülötte élőkön gondolkodik. Naplót ír, ami a történetet meg-megtöri. Vágyik a szerelemre, de fél is tőle. Az út, amin elindul, egy olyan ponthoz vezeti, amikor már majdnem elveszti igazi énjét cserében a szexuális tapasztalatért. Talán hogy enyhítse saját bűnösségét, elhiteti magával, hogy a tizenegy percek során csak a büszkeségét veszíti el. Csak tizenegy perc megaláztatás, szenvedés és érzelem nélküli együttlét megváltoztathatja életét. Sikerül vagy nem? Olvassátok el és megtudjátok.


Nincsenek megjegyzések: