2007. április 9., hétfő

Húsvét nemcsak a muskátlik ünnepe

Húsvét előtt pár nappal nyílt meg a mésodik kolozsvári Kaufland. Emberöléssel egybekötve. Ha jól belegondolok nem is az első ilyen húsvét ez :)



Nagyszombaton elkészítettük a handarbeit tojásokat Áronnal. Minden hozzáférhető forrás szerint a húsvéti festett tojás termékenység-szimbólum. Sárgája többnyire a Napot szimbolizálja, egésze pedig az újjászületést. Nem csoda, hogy a világ minden népének mitológiájában kiemelkedően fontos helyet kapott. Az írott tojásokon ősi szimbólumok figyelhetők meg, melyek a világgal, a Földdel hozhatók összefüggésbe. (Például a négyes vagy a nyolcas felosztás, a kacskaringós elemek, az állatszimbólumok, stb.). Az ősi idők tojásgyűjtése, különböző madárfészkekben keresése fellelhető a mai szokások között is: amikor a gyermekek számára húsvéthétfőn festett tojásokat, csokinyuszikat rejtenek el a kert fái, bokrai alatt, vagy akinek erre nincs lehetősége, a lakásban rejt el húsvéti tojásokat, ajándékokat. A virágos, tojásos kosárka is a madárfészket szimbolizálja. Tehát a mi húsvéti tojásfestésünk olyan kultikus cselekedet, melynek gyökerei a pogány korokig nyúlnak vissza. A pirosra festett tojás minden idők minden kultúrájában termékenység-elősegítő, új életet teremtő tulajdonságot jelképez.



Húsvét vasárnapján ünnepi reggeli volt, majd templombamenés. A Kétágúba mentünk, mert karácsonykor Szent Család Ünnepre a katolikusoknál voltunk Oláh Dénesnél. Úrvacsoraosztás után itt is énekelték a Himnuszt. Eddig csak a katolikusoknál hallottam, de amennyit én járok, ki tudja, lehet állandó repertoár. Úrvacsorát vettünk Áron meg én. A Jóisten adjon mindhármunknak erőt és egészséget. Ámen.


Hétfőn öntözni jártunk apámmal és Áronnal. Negyven évvel ezelőtt édesanyám tanított az első és egyetlen locsolóversemre, állítólag nagyapám, megboldogult Veres Ferenc Nagybaconban úgy nyolcvan évvel ezelőtt ezzel járt a lányokhoz. Ezzel jártak immár Kolozsváron hatvan évvel ezelőtt Karcsi és Feri nagybátyáim, persze ugyancsak a lányokhoz. Hát én a lányokhoz anno csak a zénkisketészlegényvaok-kal jártam, mert az volt a menő és nem akartam lejáratni magam, de a székely lelkületű nagynénéim pénztárcáját ez a vers nyitotta meg igazán. Áron fiam is ezt fújja jópár éve, de ő már csak a nagynénik könnycsatornáit nyitja meg vele.



Nagybaconi locsolóvers


Vízbevető Hétfőn nekem is úgy tetszik,
Látom az utcákon egymást öntözgetik.
Elindultam én is ifijú létemre
Hogy harmatot öntsek eme növendékre,
Mert ha meg nem öntöm nem virágzik szépen,
Ékes virágokat nékünk a jövőben.

.

Ugyanakkor megemlítem,hogy kitettem a muskátlikat, nem másért, csak jövőre ne kelljen gondolkozzam, mikor is volt.

Nincsenek megjegyzések: